sunnuntai 17. elokuuta 2014

Kellumistaidot koetukselle eli pysytsä pinnalla?

Monen vuoden kinuamisen jälkeen, sain lopultakin iskäni heltymään ja luovuttamaan minulle yhden aikoinaan Norjasta Suomeen ronttaamistaan verkonpolista. Eikä ihan mistä tahansa verkonpolista, vaan nyt on kyse sellaisista ihan oikeista lasisista verkonpolista. Polia oli aikoinaan meidän kodissa ihan jossain esilläkin ja muistelisin, että jo lapsena pidin niitä hienoina. 

Olen nyttemmin kinunnut niitä isältäni jo useamman vuoden ja nyt sitten lopultakin tämä valioyksilö on minulla.


Mielestäni on jotenkin ihan superhienoa, että aikoinaan noita on kelluskellut ympäri meriä ja järviä ja tämäkin pola joka nyt minulle on päätynyt, on varmasti ollut ihan oikeasti käytössä. Suomeen tuo pola on tuotu vuonna -83- Onhan nuo lasiset polat tietysti olleet jo silloin "vanhentuneita" ja polan oikea ikä jää nyt vain arvailujen varaan. Koitin etsiä netistäkin jotain tietoa ylipäätään noista lasisista verkonpolista, mutta kovin nihkeästi löytyi mitään. 

Enpä tiedä mikä mahtaisi olla samanikäisen muovi-asian kellumisteho, ulkonäöstä puhumattakaan! Kun tällä tavaralla on näinkin selkeä käyttötarkoitus, niin tietysti pitää kokeilla, että miten hyvin se on ominaisuutensa säilyttänyt. Koska minulla ei ole täällä merta ja lähin järvikin on aika kaukana, tein kellutuskokeen sitten ihan kotitarpein. 

 

 

Hyvin näytti kelluvan! Ja vaikka kokeilin tehdä myrskyn ämpäriin, eli heilutella tuota vesiastiaa, niin aivan yhtä hyvin kellui edelleenkin!

Vesi-astiana toimi tuommoinen erikoinen Arabia tarraa kanniskeleva punainen emaliastia. Ajattelin, että ei tarvitse enää ikinä ostaa muoviämpäreitä kotiin, kun on yksi tuollainen ikuinen. Kunhan vaan ei pääse kosketuksiin ruosteen kanssa. Vaikka olen koittanut etsiä, en ole löytänyt vastaavaa tuollaista Arabian emali-astiaa netistä. En kyllä oikein tiedä, että millä nimikkeellä sitä pitäisi hakea. Kun ei tuo ole oikein ämpäri, mutta ei mikään kulhokaan kyllä. Ehkä soikko voisi olla oikea termi?

Kellutuskokeen ohessa otin myös pari kuvaa kotoani löytyvistä Sarviksen munakupeista ja mehukannusta. Sarvista minulla ei vielä ole kovin paljoa, nämä ovat oikeastaan ainoat, jotain yksittäisiä kaapin perälle unohduksia huomioimatta. Etsin itselleni kivoja munakuppeja ja nuo kaksi keltaista tulivat vastaan. Nappasin matkaan sitten myös kannun, koska oli mukavasti samaa sarjaa. Pirteän keltaista aamupalapöytään vaikkapa! 

 

Kannun vieressä Aarikan tuommoinen alusta. Pohja korkkia ja tuo päällinen ohutta metallia. Pannunalusena minä tuota olen pitänyt, mutta voisi varmasti käyttää myös vaikka tarjoilualustana jne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti